Nationella kunder

Här kan du lyssna på några utvalda av våra hundratals nationella radiospotar vi gjort genom åren.
 

SPOTIFY - Kampanj för Filip & Fredriks, Jonas & Marks samt Ida Warg & Alexander Pärleros poddar
Nationell radioreklam

Superkul att Spotify gör radiospotar både i traditionell radio och i egna kanaler! 
Vi fick äran att producera dessa spotar tillsammans med reklambyrån Animal. Spotify ville lyfta "musik och poddar på samma ställe". Här valde vi att musiksätta och remixa dessa populära poddar för att leka med kontrasten mellan podd och musik.
Mycket kreativt och roligt projekt!

TRADERA
Nationell radioreklam

Här väljer vi att förmedla bredden av målgrupp och utbud hos tradera genom olika röster, miljöer och produkter.

DECATHLON
Regional radioreklam + instrumental ljudprofil

Här jobbar vi med en sportig känsla både i radiospotar och ljudprofil. Kvickt, fräscht, direkt och modernt är ledorden.

FAZER SKOGAHOLM
Nationell radioreklam + instrumental ljudprofil

Vi fick uppdraget att förmedla en trevlig och familjär ton. Vi komponerade och producerade även instrumental musik som ljudprofil - I detta fallet fick den ej kännas för ”radio-jinglig”.

FRODA
Ljudprofil + Nationell radioreklam

Lösningsorienterat, enkelt, vänligt och glädje var värdeorden här - både i copy, manus och musik.

SF ANYTIME
Nationell radioreklam

Här ville vi lyfta in känslan av att ta bio-känslan både till den miljö lyssnaren befinner sig i men även inspirera till att du kan få den känslan hem. Självklart utnyttjar vi SF:s klassiska ljudprofil (som inte vi gjort) i en tid där många SF-biografer blivit Filmstaden och alltså inte längre använder SF-ljudprofilen vilket har skapat en del debatt. Den klassiska ljudprofilen känner vi alla igen och den ger en fin magkänsla. Dessutom valde vi att sampla från klassiska filmer som erbjuds samtidigt som vi pratar om nypremiärer.

BEAMBOX
Ljudprofil + Nationell radioreklam

Här utgick vi mer än någonsin från känslan i Beambox grafiska profil för att komponera och producera denna unika ljudprofil. Lite Daft Punk stil i en tidlös och modern jingel-variant. 
Radiospoten kopplar i början snabbt till att känna igen sig i förvaringsproblematiken.

HSB
Nationell film (ljud+röst) + Nationell radioreklam + Lokal radioreklam
Enkelt men tydligt budskap om HSBs visningsdagar september 2018. Vi gillar det enkla - och att inte krångla till det bara för sakens skull. Här är det helt enkelt en enkel kommunikation till ett gediget varumärke. Samma ljudbild såväl på film som radiospotar.

OBS volymskillnad mellan film och radio - radiospotar är alltid väldigt högt mixade

FILM: Vi har gjort ljudmix och voiceover
RADIOSPOTAR: Vi har gjort alla radiospotar

DUFRY (TAXFREE ARLANDA)
Nationell radioreklam
Här kastar vi snabbt in kunden i rätt miljö - flygplatsen. Visst känner du doften av parfymer och förstår snabbt att du redan nu kan boka dina taxfree-produkter redan nu?

CMORE
Nationell radioreklam
Här förmedlar vi känslan genom respektive series soundtrack, repliker och välkända skådisar/regissörer. Egentligen som en kort ljud-trailer för de svenska serierna Farang och Saknad. 

HYRESGÄSTFÖRENINGEN
Nationell radioreklam
Tillsammans med reklambyrån Le Bureau producerade vi denna radiospot som en telefonsvarare i en fjärdehandshärva. 
Lyssna här:

MATKOMFORT
Exklusiv Ljudprofil + Radiospot
Matkomfort finns i Stockholm och Uppsala och levererar som andra bra mat hem till dig. En kvalitetsmatkasse som har goda såser, vilket såklart är den viktigaste USP:en att lyfta fram i denna spot.
Lejonbröder har även skrivit, komponerat och producerat en unik exklusiv ljudprofil utifrån hur Matkomfort vill uppfattas. Den är både härlig, medryckande, positiv, inspirerande och drömmande.

FACEBOOK
Radiospot (rekrytering)
ALLA rekryterings-spotar vi gjort har givit våra kunder väldigt bra resultat genom att de hittat RÄTT personer tack vare radiomediets usp att du når de som kanske inte tänkt på att söka nytt jobb, dvs de som inte brukar titta på rekryteringsannonser. Det återstår i skrivande stund att se resultatet av Facebooks rekrytering i Luleå, men vi har väldigt höga förväntningar.
En enkel men tydlig rekryteringsspot för Facebook i Luleå. Iom att den rullar lokalt i området kring Luleå så ville vi ge en internationell känsla genom att nämna New York, Paris och Luleå innan vi nämner vem som är avsändare samt. Här lämnar vi även lite utrymme till musiken som är cool och en blandning av rock, elektro, och indiepop. Storslaget och samtidigt norrländskt nere på jorden! Och en krydda blir att lyssnaren likt Pavlovs hundar effekten fast omvänt saknar ett .se eller .com, istället används ".careers". Sådant kommer vi se och höra mer av framöver!
 

PIRELLI Nordic
Internationell ljudprofil + nationell radiospot
Musik som vi komponerat, skrivit och producerat som ska ge en känsla av en bil som likaväl kör på sommardäck i Italien eller Stockholms Skärgård, som vinterdäck i alperna eller bland svenska fjällen. 
Även en radiospot där de som sponsor av Hockey-VM promotar en tävling där du kan vinna biljetter för just det.
 

BIXIA
Nationell radiospot för Bixia
Här gjorde vi en enkel idé där vi jämför skillnaden på lite mer otydlig ”bortaproducerad el” och närproducerad el från Bixia. Och förresten, kan ljud "zoomas in"? Japp!

BALANZIA
Radiospotar + Exklusiv ljudprofil
Tillsammans med reklammakaren Micke Ahlsén (copy & grundidé) producerade vi flera olika radiospotar till Balanzia. Utmaningen var att bygga varumärket på ett naturligt sätt. Det gjordes genom lek med ordet balans. Första delen är mer poesi som man inte behöver förstå, utan något som mer väcker nyfikenhet kring vem som är avsändare. Här var det även på sin plats att leka med stereobilden (hörs bäst i lurar eller i bilen), där ljudet först är i obalans mellan höger och vänster högtalare, och sedan hamnar det i balans. Även när vi i slutet säger Balanzia panoreras det mellan vänster och höger för att sedan finna balans i mitten. Precis som den visuella logotypen.

Ljudprofilen är exklusivt komponerad, inspelad och producerad av Lejonbröder för Balanzia. En bakåtlutad positiv men inte för käck känsla med ett ödmjukt lösningsorienterat sound.


TRYGG-HANSA
Radioreklam (Rekrytering)
Vi spelade in Trygg-Hansas officiella röst, dvs mycket trevliga och proffessionella skådisen Sofia Ledarp för några radiospotar där syftet var att inspirera till att söka jobb på kontoret i Växjö.

BETTER HOCKEY
Exklusiv ljudprofil samt radiospot
Vi spelade in Niklas Wikegård som promotar Better Hockeys träningsprodukter. Vi har även tagit fram en ljudprofil som senare kommer utvecklas till en hel låt (Håll till godo) - som hockeymålgruppen kan sjunga med i, såväl på sociala medier, som i radio, som på dansgolvet som i hockeyarenan.

TAXI KURIR - Rebranding (2016)
Ny exklusiv ljudprofil samt nationella radiospotar
Här under hör du Taxi Kurirs tidigare ljudprofil och ljudlogga. 2016 gjordes en rebranding av varumärket visuellt via logga och ny visuell profil på bilarna. Vi fick uppdraget via reklambyrån Infobahn att förnya även deras ljudprofil. Nu skulle det kännas lite mindre käckt än tidigare. Det enda vi sparade var melodin från tidigare "App app app app - Taxi Kurir", men nu spelas den melodin lite ödmjukare istället för att den sjungs tydligt. Man får känslan av uppfräschning och något nytt. Dessutom ljudeffekter som går i takt med både musik/ljudprofil samt den rörliga logotypen (se/hör filmklipp).

Nedan både hela ljudprofilen samt bara ljudloggan. Den rörliga videon är för att visa ljudloggan och ljudtillsammans med den rörliga logotypen.

Radiospotarna marknadsför "Den bästa taxiresan är den som inte märks" genom vardagliga situationer och olika karaktärer som hoppar in och ut ur taxin då resan redan är betald via appen.

TAXI KURIR (2014)
Exklusiv ljudprofil & radioreklam

Vi har tagit fram profilmusik och radiospotar för Taxi Kurir. Utmaningen i radioreklamen var att förmedla känslan av enkelhet, hoppa in och hoppa ut, betala direkt i appen. Detta i form av ljud som tar lyssnaren från en ljudmiljö till en annan via taxi.
 

Nationella radiospotar i Sverige och Norge

Flygresan/Bilresan (Svenska och Norska): Att jämföra dåtid med nutid genom att överdriva skillnaden i att resa med barn förr och nu, förmedlar inte bara vad tjänsten innehåller utan vad den kan ge dig.

HIGH CHAPARRAL
Exklusiv ljudprofil och nationella radiospotar i Sverige


Sälja utan att sälja? Dessa spotar säljer egentligen inget till dig som lyssnar utan är mer en rapport från Lucky Luke på High Chaparral och perfekt för att bygga dess varumärke genom att inspirera med rätt känsla från High Chaparral. Ljudprofilen är exklusivt komponerad och producerad av oss. Musiken ger känslan av ett glatt slut i en western-film med t.ex. Lucky Luke som hjälte.

DORUNNER Exklusiv ljudprofil och radioreklam

En ljudprofil där vi sjunger varumärket med en bra melodi och en musikstil som är framåtlutad och lagom kvick. Lika modern som traditionell dvs ganska tidlös. Sedan ett enkelt budskap med vad Dorunner gör. Då kan 15 sekundersspotar räcka gott och väl!

SUBARU (Nya nov 2015, fler längre ner på sidan)
Lokala radiospotar för Subaru Stockholm

Här jobbar vi med igenkänning hos målgruppen. I den ena genom att ifrågasätta hur du verkligen ser eller känner för din bil. I den andra jobbar vi med reklamklyschor som du kan känna igen. I den tredje fångar vi alla som inte vill vara den "typiska stockholmaren" som fastnar när det kommit 3 cm snö.

SÄLJDIREKT.SE
Exklusiv ljudprofil & radioreklam

Denna musik och reklamspot ska få målgruppen att vilja sjunga med och få dig på bra humör på ett lekfullt och positivt sätt.

REGERINGSKANSLIET / UTRIKESDEPARTEMENTET
Radiospot nationell radio

Reklamspot för att få alla som ska ut och resa att ladda ner appen "Resklar" från UD. Istället för att stå med pekpinnen och "uppifrån regeringsnivå" peka med pekpinnen valde vi
att ha en avslappnad miljö på en Jamaicansk beach. För att nå primärmålgruppen så valde vi en
relativt ung röst.

MATSMART
Exklusiv ljudprofil & radioreklam

Exklusivt? Billigt? Matsmart ska uppfattas billigt och lätt samt förutom att man handlar billig bra överskottsmat även gör något för miljön och mot matsvinnet. Att börja med en allvarlig ton för att sedan övergå till det positiva och glatt hoppfulla.


O'LEARYS
Radioreklam
Inspirera och visa utbudet i ljud, få hjärnan att lösa små enkla ljudgåtor och kittla broca* genom att bryta av den allvarliga stämningen med lite julmusik. Så kan man göra en vanlig julbordsannons i tidningen så mycket roligare i form av ljud.
O'learys Tolv Stockholm


WORKEY
Exklusiv ljudprofil & radioreklam
Ett varumärke där det passar med en glad sång som talar till dig som vill släppa dig fri och ta nästa steg mot ett nytt jobb.

RÖDA KORSET
Radioreklam

Här ville vi lyfta  fram ljudet av ett glatt och friskt barn, som plötsligt tystnar. Här spelar tystnaden på några sekunder väldigt stor roll i radioreklamen.




SVENSKA FN-FÖRBUNDET
Radioreklam: 1 - Mot Barnäktenskap, 2 - Generell julhälsning, 3 - Carolina Klüft skolmat

Svenska FN-Förbundet behöver beröra lite extra för att få lyssnarna att både känna och agera. I exempel 1 nedan spelar vi på känslan att bli överaskad negativt, från en positiv känsla. I exempel 2 ville vi och kunden ha ett mer hoppfullt budskap inför julen och även en liten gåva till lyssnaren. I exempel 3 var FN-ambassadören Carolina Klüft hos oss och spelade in en informationsspot.